piątek, 10 lutego 2017

Oponki jogurtowe

Oponki, pączki, faworki, rozetki te wszystkie przysmaki kojarzą mi się nierozerwalnie z babcią Niną, u której zawsze w czasie karnawału zajadałam się tymi specjałami! O pączkach wpis jeszcze będzie niech tylko zabiorę się do ich wyrobienia... ;) A tymczasem historia
oponek... Oponki przyznam się Wam szczerze osobiście robiłam po raz pierwszy w ich jedzeniu również nie jestem jakimś ekspertem, bo jadłam je w swoim życiu może trzy razy? Wliczając w to te, które wyszły spod mojej ręki... ;) Aczkolwiek mimo, że w oponowej materii jestem laikiem to inni, którzy z niejednych rąk oponki jedli z moją teściową na czele stwierdzili, że te oponki są jedne z lepszych jakie jedli! Skąd przepis? Od cioci Irenki, która przepis skrzętnie spisała podczas jednej z radiowych audycji. Pyszniutkie, mięciutkie i troszkę mniej tłuste niż te z białym serem sprawiają, że przestaniecie je jeść dopiero gdy się skończą więc ostrzegam Was! Jeśli jesteście na diecie lepiej ich nie róbcie nie będziecie mogli się od nich oderwać... ;)


Składniki:

0,5kg mąki

1/4 szklanki cukru


4dag drożdży

1 cukier wanilinowy

1 duży jogurt naturalny

1/2 kieliszka spirytusu

1/4 kostki masła roztopionego i lekko ciepłego

3 żółtka

szczypta soli

olej + smalec do smażenia




Do miski wyspać cukry,wlać roztrzepane żółtka.

Drożdże rozetrzeć z 1 łyżeczką cukru, gdy się rozpuszczą wlać na żółtka. Wlać lekko ciepłe masło.

Dodać przesianą mąką, jogurt w temp. pokojowej , spirytus i szczyptę soli.

Pozostawić na 30minu - (nie mieszać!) aż drożdże ruszą. Po tym czasie wyrobić gładkie ciasto, odstawić na kolejne 30-40 minut w zaciszne i ciepłe miejsce aż ciasto ładnie wyrośnie.

Po tym czasie rozwałkowywać porcję ciasta na stolnicy lekko oprószonej mąką, wykrawać kółka szklanką, w środku dziurkę najlepiej wyciąć koreczkiem od olejku zapachowego wtedy oponki mają naprawdę fajny kształt.

W dużym garnku z grubym dnem rozpuścić smalec i olej (pół na pół), gdy tłuszcz osiągnie pożądaną temperaturę kłaść ostrożnie oponki, smażyć na złoty kolor, odsączyć z nadmiaru tłuszczu na ręczniku papierowym gdy przestygną posypać cukrem pudrem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Printfriendly