czwartek, 4 lipca 2013

Młoda kapusta na gęsto - smak mojego dzieciństwa!

Jestem z siebie dzisiaj tak dumna, że będę chodzić jak paw chyba przez najbliższy tydzień! :) Dumna jestem z siebie dlatego, że po latach przymiarek udało mi się ugotować kapustkę na gęsto w iście mamino-babcinym stylu!! Tak!! Właśnie taką kapustę jadłam jak byłam dzieckiem, niestety jako dziecko gromadzenie przepisów nie było moją ulubioną zabawą toteż, później niestety ale było za późno, żeby ktoś pomógł mi odwzorować ten magiczny letni smak! Na szczęście jak to Bunia ma w zwyczaju śledząc różne blogi kulinarne z przepisami na młodą kapustę ruszyłam wodze swojej wyobraźni postanowiłam powybierać co ciekawsze składniki z kilku stron i tak oto udało mi się stworzyć kapustę o smaku z przed lat!! :)

Składniki:

1 średnia główka kapusty
3 pętka kiełbasy śląskiej/zwyczajnej/podwawelskiej lub innej dowolnej do podsmażenia (ok.40dag)
1 duża cebula
3 kopiaste łyżeczki koncentratu pomidorowego
1 duża marchewka
1 spory pęczek koperku
1/2 łyżeczki mielonego kminku
1 łyżeczka ostrej papryki
1 łyżeczka słodkiej papryki
1,5 kostki rosołowej
1 łyżeczka soli ziołowej
1 łyżeczka majeranku
4-6 ziarenek pieprzu
4-5 ziarenek ziela angielskiego
4 listki laurowe
1 łyżeczka cukru
sok z 1 cytryny

Zasmażka:
1/3 kostki masła
3 łyżki mąki

 Z kapusty wyciąć głąb i pokroić ją drobno. Do dużego garnka wlać ok. 2 cm wody, wrzucić kapustę postawić na ogniu. W tym czasie pokroić kiełbasę i cebulę w kostkę. Obrać marchewkę, zetrzeć na grubych oczkach, koperek drobno posiekać. Na niewielkiej ilości oleju podsmażyć cebulę (lekko posolić podczas smażenia) do podsmażonej cebuli dodać koncentrat i jeszcze przez chwilę podsmażać. Cebulę z koncentratem przełożyć do miseczki, na tej samej patelni podsmażyć kiełbasę. Po ok.10-15min. gdy kapusta zmięknie i zmniejszy swoją objętość dodać kostkę rosołową, ziele angielskie, liście laurowe, ziarenka pieprzu i kminek. Chwilę dusić, dodać marchewkę,połowę koperku, cebulkę i podsmażoną kiełbasę (razem z wytopionym tłuszczem). Doprawić cukrem, sokiem z cytryny, solą ziołową, papryką słodką i ostrą. Dusić ok. 15-20 min. W tym czasie zrobić zasmażkę : na patelni roztopić masło, dodać mąkę i chwilę podsmażać, wlać do kapusty, wymieszać i zagotować. Zdjąć kapustę z ognia, dodać pozostały koperek, wymieszać, przykryć pokrywką i odstawić na 10min. Podawać z młodymi ziemniaczkami lub pieczywem (mi ta druga wersja bardziej smakuje) Osobom na diecie proponuję pominąć zasmażkę a zamiast kiełbasy dodać pierś z kurczaka, wtedy będzie całkiem smacznie a do tego dietetycznie niemniej jednak warto czasem zaszaleć i zjeść z zasmażką ;))

11 komentarzy:

  1. Nigdy nie jadłam takiej kapusty, ale wyglada smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w takim razie gorąco zachęcam do wypróbowania tego przepisu, jeśli lubisz kapustę na pewno nie pożałujesz :)
      pysznie pozdrawiam!! :)

      Usuń
  2. Pyszna !! Poproszę małą porcję, albo nie! Dużą !

    OdpowiedzUsuń
  3. Gratulacje, udało się :)
    Nie jadłam nigdy takiej kapusty, piękne wygląda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeśli nie jadłaś to koniecznie musisz spróbować!! :)

      Usuń
  4. Lekka zasmażka musowo ma być. Co prawda zrobiłaś raczej letni bigosik niż klasyczną kapustkę, ale sądzę, ze jest pyszna :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie zrobiłam, pychotka!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się bardzo, że przypadła Ci do gustu :) u mnie dzisiaj właśnie zaczyna się kapuściany sezon i w tym momencie taka kapustka parkota u mnie w kuchni :)

      Usuń
  6. Pycha polecam

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo dobry przepis, sprawdziłam, smakuje profesjonalnie ;-)

    OdpowiedzUsuń

Printfriendly